Paluu pääsivulle
ilmoitustaulu bio yhteystiedot harput äänitteet

Svängin tekniikka

 

SVÄNGIN ÄÄNENTOISTO Jouko Kyhälä
Sväng on kehitellyt yhtyeen erikoisten instrumenttien vaatimaa äänentoistojärjestelmää koko toimintansa ajan. Käyttämiemme instrumenttien, erityisesti bassohuuliharpun ja Harmonetan äänen vahvistaminen tyydyttävästi on haaste.

MIKROFONIT
Bassohuuliharpun akustinen sointi on erittäin hiljainen, akustisesti se kuuluu pienessä huoneessa mutaman metrin päähän. Erityisesti matalimmat bassoäänet ja soinnin "botne" eli alataajuudet eivät kanna. Lisäksi säveliä tulee kahdesta eri tasosta, ylä- ja alakammasta, ja vielä eri kielilaatoista kamman ylä- ja alapuolelta. Tästä johtuen standissa oleva mikrofoni ei pysty poimimaan kaikkia bassosäveliä tasaisesti. Hyvän saundin aikaansaamiseksi bassohuuliharppu vaatii erityisen sille suunnitellun mikrofonin. Sväng käyttää japanilaisen Suzukin valmistamaa bassohuuliharppumikrofonia, joka kiinnitetään suoraan instrumentin rakenteisiin. Koko soittimen pituisessa mikrofonissa on useita pallokuvioisia kondensaattorimikrofonikapseleita, joilla kapselin sijainnista riippuen on erilainen taajuusvaste. Mikrofonissa on itsessään paristokäyttöinen etuvahvistin. Koska mikkikapselit ovat pallokuvioisia ja kondensaattorikapseleita, on bassohuuliharppumikrofoni erittäin kiertoherkkä. Kun lisäksi äänilähde on hiljainen, aiheuttaa tämä mikrofoni helposti kierto-ongelmia joko monitoreissa tai jopa PA:ssa. Tämän ongelman poistamiseksi käytämme huolellista ekvalisointia (eq:ta) ja korvamonitoreita. Näistä lisää omissa luvuissaan.

Harmonetan ääni on akustisesti kantava, mutta soittimen rakenteesta johtuen osa sävelistä soi soittimen yläpuolelta, osa alapuolelta. Jos Harmonetan mikittää yhdellä mikrofonilla ylä- tai alapuolelta, jää osa sointujen äänistä huomattavasti hiljaisemmiksi. Sväng käyttää Harmonetan vahvistamiseen kahta Sennheiser e608-mikrofonia. 608 on varrellinen minimikrofoni, joka on suunniteltu rumpusetin tomien mikittämiseen. Mikrofoni on dynaaminen, kuvioltaan superhertta. Kokemukseni mukaan kondensaattoriminimikit tuottavat Harmonetasta liian kireän ja sihisevän yläpään, kun taas 608:n saundi on mukavan pyöreä ja tumma. 608 on erittäin epäherkkä, joten se vaatii huomattavan esivahvistuksen (paljon gainia), mutta siitä huolimatta mikrofonia on lähes mahdoton saada kiertämään. Oman huomionsa vaatii se, että Harmonetan ylä- ja alapuolinen mikrofonikapseli ovat vain n. 10 cm:n päässä toisistaan. Tämä aiheuttaa vaihevirheen, vaikka kapselien välissä onkin soittimen runko. Vaihevirhe korjataan kääntämällä toisen mikrofonilinjan vaihe.

Diatoniset ja kromaattiset harput vahvistamme käyttäen Audio Technica ATM350 mikrofoneja. Mikrofoni kytketään vyöllä pidettävään koteloon, jossa on yhdistetyt liitännät mikrofonia ja kuuntelua varten. Koska mikki on lähellä äänilähdettä, saa näistä mikrofoneista hyvän, voimakkaan signaalin. Kierto-ongelmia ei juuri esiinny. Olemme hiljattain vaihtaneet tähän Audio Technican malliin ja olemme olleet siihen erittäin tyytyväisiä.

ESIVAHVISTUS JA ÄÄNIKORTTI
Lavalla Svängillä on kaksi kahden räkkiunitin kokoista räkkiä, joissa on kaksi 8-kanavaista mikrofoniesivahvitinta, tietokoneeseen liittyvä äänikortti sekä kuulokevahvistin korvamonitoreita varten. Mikkiesivahvistin, joilla vahvistetaan livesaundi on ruotsalainen Line Audio 8MP. 8MP on erittäin hiljainen esivahvistin, jolla saa huomattavan signaalivahvituksen ilman kohinaa.

Esivahvistuksen jälkeen signaali johdetaan äänikortin kautta kannettavaan Mac Powerbook -tietokoneeseen. Äänikorttina on RME:n Multiface II. Multifacessa on kahdeksan analogista sisäänmenoa ja ulostuloa sekä digitaalinen ADAT-optinen väylä, jota pitkin voi siirtää toiset 8 kanavaa sisään/ulos. RME kytkeytyy tietokoneeseen PCI express -väylän kautta. PCI express -väylä mahdollistaa erittäin pienen latenssin, joka on tarpeen livesoittoa ajatellen. Äänisignaalit palautetaan tietokoneelta ekvalisoinnin ja efektoinnin jälkeen RME:n äänikortin ulostuloihin, joista ne kytketään esiintymispaikan PA:han.

Olen rakentanut kahden unitin räkkiin takapaneelin, jossa 8MP:n mikkisisäänmenot ovat helposti kytkettävissä. 8MP:n ulostulot on kytketty suoraan RME:n analogisiin sisäänmenoihin, ja RME:n analogiset ulostulot näkyvät myös räkin takapaneelissa. Koska RME:n ulostulot ovat linjatasoisia, mutta lavoilla tarvitaan mikrofonitasoista signaalia, vaimennetaan signaalia tietokoneessa -20dB:tä. Lisäksi olen asentanut RME:n ulostuloihin maakytkimellä varustetut balansoidut muuntajat. Nämä varmistavat, että tietokoneen yhdistäminen äänentoistojärjestelmään ei aiheuta maahurinoita.

TIETOKONE, EKVALISOINTI JA EFEKTOINTI
Tietokone toimii Svängin äänentoistojärjestelmässä yhtyeen omana mikserinä. Käytämme Applen MainStage -ohjelmaa, joka on suunniteltu erityisesti livekäyttöön. Ohjelma perustuu Applen Logic Studio -äänitysohjelmaan, ja se onkin periaatteessa Logic ilman äänitysmahdollisuuksia. MainStagessa on samat miksaustoiminnot ja efektit kuin Logicissa. MainStagessa jokaiselle setin kappaleelle tehdään oma "pätsi", johon tallennetaan balanssit ja kappalekohtaiset efektit. Näin ulosmenevä balanssi on oikea vaikka vaihdamme välillä solistia tai instrumentaatiota.

Mikrofonisignaalit ohjataan MainStagen mikserikanaviin, joissa jokainen signaalin on ekvalisoitu (taajuuskorjattu l. eq:ttu), kompressoitu ja kappalekohtaisesti efektoitu. Erityisesti bassohuuliharppumikrofoni vaatii huomattavan määrän ekvalisointia kiertojen eliminoimiseksi.

Ekvalisoinnin jälkeen solistisoittimet kompressoidaan lievästi. Koska Microvox-minimikki pidetään erittäin lähellä huuliharppua, tulee vahvistettuun ääneen kiusallisia piikkejä tietyillä taajuusalueilla ilman kompressointia. Bassohuuliharppua ei kompressoida, mutta siinä käytämme gatea, joka katkaisee signaalin läpimenon tietyn äänentason alapuolella. Tällä eliminoidaan bassohuuliharpun sisällä humisevien matalien resonanssien kuulumista äänentoistossa.

Osassa kappaleista signaaliin lisätään myös kaikua. Peruskaikuna on Logicin plugin -konvoluutiokaiku, joka mallintaa todellisia tiloja. Efektiivisempänä kaikuna käytämme plate reverb -tyyppistä pluginia. Yhdessä kappaleessa käytämme myös säröefektiä, joka tuotetaan MainStagen overdrive-plugarilla.

Eq:n ja efektoinnin jälkeen signaali johdetaan takaisin RME:n kautta bändin lavaräkkiin ja sieltä edelleen omina kanavinaan PA:han. Kaikki soittimet ajetaan ulos omissa linjoissaan prosessoituina ja efektoituna.

TIETOKONEEN OHJAUS LIVENÄ
Keikan aikana emme halua koskea tietokoneeseen. Tietokoneen rooli lavalla tulisi olla mahdollisimman huomaamaton. MainStagesta täytyy kuitenkin vaihtaa kappalekohtaiset pätsit, ja mikrofoneja kytkiessä kanavat täytyy saada mykistettyä.

Tietokoneen ohjaimena käytämme Frontier Tranzport -merkkistä langatonta usb-midiohjainta. Ohjain asennetaan mikrofonitelineeseen, ja siihen kytketään yksinkertainen jalkapedaali, jolla MainStagen pätsejä on nopeaa ja huomaamatonta vaihtaa. Joissain kappaleissa pätsejä vaihdetaan myös kesken kappaleen, kun halutaan erilainen efekti tai balanssi eri osiin. Tranzportin mute-nappi on ohjelmoitu toimimaan MainStagen mikserin master-mutena.

KORVAMONITOROINTI
Kuten edellä mainittiin, on bassohuuliharpun mikrofoni erittäin kiertoherkkä. Tämän vuoksi Sväng on päätynyt käyttämään korvamonitoreita, jolloin soittajien kuuntelu toimii aina hyvin lavaolosuhteista riippumatta. Monitorijärjestelmämme on langallinen. Käytämme langallisia korvanappeja mallia Shure CL3. Jokaisen soittajan vyöllä on Fisher Ampin bodypack, pieni volumesäädin. Kuulokevahvistimena toimii PreSonuksen HP60, jossa on kuusi erillistä ulostulokanavaa.

Monitorimiksaus tehdään MainStage -ohjelmassa. Koska jokaiselle kappaleelle on oma pätsi ohjelmassa, voidaan korvamonitoribalanssi säätää kappalekohtaisesti. MainStagesta lähetämme ulos kahta eri monitorimiksausta stereona: solistit l. melodiasoittimet ja komppi l. basso ja Harmonetta. Kuulokevahvistimessa on kaksi stereosisäänmenoa. Jokaisessa kuulokevahvistimen ulostulokanavassa voi soittaja säätää balanssin näiden kahden miksauksen välillä. Panoroinnit ja tasojen hienosäädöt tehdään valmiiksi MainStagessa.

Korvanapit eristävät ulkoa tulevaa ääntä niin tehokkaasti, että soittaminen voi olla keikalla jopa ahdistavaa. Yleisön reaktiot eivät kuulu, eikä tilan akustiikkaa pysty aistimaan. Välttääksemme liian steriilin soittofiiliksen on käytössä kaksi ambienssimikrofonia, joilla poimimme korvamonitoreihin tilaa ja yleisön ääniä. Ambienssimikit ovat Soundman OMK -merkkiset nappimikit, jotka sijoitamme lavaräkin päälle. Toisessa lavaräkissä on kuulokevahvistimen lisäksi PreSonuksen Digimax FS -mikrofoniesivahvistin. Ambienssimikrofonit ohjataan Digimaxin esivahvistimien kautta RME:n äänikortille. RME:n äänikortissa on oma latenssiton kuuntelumatriisi, jota kontrolloidaan Totalmix-miksausohjelmalla. Totalmixillä ambienssiäänet sekoitetaan korvamonitorikuunteluun.

Digimax on kytketty RME:hen optisella kaapelilla ADAT-väylän kautta. Digimax toimii myös monitorisignaalien reittinä; monitorimiksaukset ajetaan tätä väylää pitkin kuulokevahvistimeen.

Svängin lavakalustoon kuuluu lisäksi kaksi spiikkimikkiä, jotka tulevat esiintymispaikalta. Jotta kuulisimme spiikit korvamonitoreissa, tulee lavaräkkiin yksi monitorilinja PA:n miksauspöydästä. Tätä linjaa syötetään kuunteluumme ainoastaan spiikkimikit. Spiikit miksataan korvamonitoreihin Totalmix-miksausohjelmassa.

Lopuksi kaiken selvittävä lohkokaavio.


  Teksti ja kuvat © Jouko Kyhälä, Eero Grundström
Sväng